Thursday, February 16, 2012

Saya Anak Malaysia

Assalamualaikum.


Sara tak boleh tidur malam tadi. susah nak lelapkan mata.
teringat macam-macam yang ada kat facebook tadi. antara nya
pasal politik Malaysia yang aku sayang ni. dulu aku merungut,
kenapa aku duduk Malaysia? bukan ada ape pun, aku nak salji!!
rupa nya tanah bertuah yang aku benci ni la antara negara yang sangat
aman dalam globe dunia pada hari ni. betul kata orang, selagi kita tak pernah
susah, macam mana kita nak hargai kesenangan. kata-kata yang bagus.


Kalau kita perasan, dekat facebook ada tanya pasal ''political view''
kan? kebanyakan remaja isi ''aku tak peduli'' atau ''ape tu?''
atau ''hal orang-orang tua je'' atau ''malas amik tahu'' and everything.
mostly teenagers. for me, Sara kosongkan je (aku pun tak peduli)


Sara masuk group random kat facebook, ada seorang abang ni meluahkan
betapa kecewa nya dia terhadap anak-anak muda sekarang yang tak amik
tau pasal pentadbiran negara. padahal mereka-mereka ni lah pelapis
negara. we always think yang politik-politik ni hal orang-orang
dewasa dan orang-orang tua. politic has nothing to do with teenagers.
bila Sara pikir balik, semua orang akan jadi dewasa kan? so...
Sara kena start amik tau benda-benda ni semua. Sara taknak jadi
anak muda yang tak tau apa-apa, tak amik tau pasal negara sendiri.


Tapi apa yang Sara tengok, politik memang banyak gaduh-gaduh.
Sara bace setiap patah perkataan yang rakyat kita luahkan dekat internet
pasal pegangan politik diorang. sedikit-sebanyak dapat buka minda Sara
pasal apa yang sedang berlaku dalam politik cuma diorang gaduh
walaupun setiap pihak betul, cuma lain-lain pandangan.
yang salah adalah cara. timbul yang buruk sikit dah melenting.
dan pergaduhan tu berpanjangan entah sampai bila. akhirnya?
anak muda semakin malas nak ambik tau pasal politik.
Sara teringat Matlutfi dalam video dia ''Lalang''
patut ke kami terus kosongkan jiwa kita?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...